Thursday 20 May 2010

Mara Daerah Bera: Kursus Asas Perniagaan (03)

Tarikh: 18-21 Mei 2009
Tempat: Dewan Restoran Anjung Seri

Hobi saya adalah membaca : dari hobi jadi pernigaan

--> Bagaimanakah perniagaan saudari bermula dan mengapa bisnes ini yang menjadi pilihan?
--> Kebiasaannya apabila sebut kedai buku, orang selalu membayangkan kedai-kedai yang biasa, jadi apakah yang ditawarkan atau kelainan yang terdapat di Kedai Buku Rhythm?
--> Apakah cabaran yang dihadapi dalam bidang ini dan bagaimana anda mengatasinya?
--> Perancangan akan datang?
--> Setelah lebih kurang empat tahun dalam dunia perniagaan, apakah kepuasan yang diperoleh dalam bidang ini?

5 Kunci Usahawan Berjaya
Oleh : Irfan Khairi

-->MERANCANG DAN DAPATKAN HASIL
--> BERI LEBIH DARIPADA APA YANG DISANGKAKAN
--> MEMASAR DAN MENJUAL
--> FAHAMI ANGKA PERNIAGAAN
--> TIDAK PUTUS ASA MENCUBA
Bidang semaian tanaman mengubah hidup
--> "Mula-mula dulu, saya tanya Isa, mengapa dia menanam pokok yang tidak mendatangkan hasil seperti buah-buahan. Saya tidak nampak pokok yang berbunga dan berdaun ini boleh memberi duit."
--> "Pernah satu ketika, projek landskap yang dilaksanakan musnah akibat banjir. Saya menanggung rugi kerana selain pokok musnah, saya terpaksa menanam pokok baru yang kosnya ditanggung saya sendiri."
--> "Di kampung ini ada 18 kontraktor landskap dan nurseri tetapi kami semua bekerjasama bukannya bersaing. Jika syarikat saya terlalu banyak kontrak dan merasakan tidak mampu melaksanakannya, saya akan minta bantuan rakan lain, begitu juga sebaliknya."

Membina empayar perniagaan Halalaan Tyoyyiba
--> “Ada masanya saya hanya mampu menangis apabila mengenangkan anak paling kecil di rumah yang demam di Kuala Lumpur tetapi saya jauh di Terengganu.
--> "Cabaran membangunkan BNZ Marketing datang dalam pelbagai bentuk, termasuk cemuhan masyarakat terhadap produk keluaran Bumiputera selain kemampuannya yang diragui, apa lagi beliau wanita."
--> "Sebenarnya, bakat anak bongsu daripada tiga beradik ini disemai sejak di bangku sekolah apabila sering membantu ibu menjual sate di medan selera di Labuan dari jam 4.30 petang hingga 11 malam."

Siti Noorhafezah selesa berniaga di rumah
--> "Dengan hanya bermodalkan RM20, saya memulakan perniagaan cadar yang diperoleh daripada katalog. Saya membuka sebuah laman web dan memasarkan cadar-cadar tersebut secara online."

--> "Ibu kepada dua orang anak iaitu Adam I, rfan Mohd. Suhaimy, 2, dan Adi Farhan, 1 ini menjelaskan, segala aduan mengenai kerosakan dan ketidakpuasan hati terhadap produk yang dipesan boleh dibuat dalam masa tiga hari selepas penerimaan."

Warna kuning dan oren produk pati halia
--> Sedih dan hampir menitiskan air mata apabila bercerita mengenai kesusahan yang dilaluinya satu masa dulu.
--> “Idea ini wujud pada 2005 ketika saya minum air halia. Saya terfikir cara lain untuk menghilangkan masalah angin selain minum. Selepas itu, saya jumpa pakar minta buat kajian di makmal mengenai halia.
--> “Saya sedih dan kecewa apabila dapat tahu ada produk tiruan, saya minta mereka yang menjumpai atau hadapi masalah selepas menggunakannya"
--> “Selain itu, iklan antara medium terbaik dan penting untuk promosikan produk dan ia mesti kena pada masa dan golongan sasar,”

No comments:

Post a Comment